Dresden und der Regenschirm! - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Marieke Mil - WaarBenJij.nu Dresden und der Regenschirm! - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Marieke Mil - WaarBenJij.nu

Dresden und der Regenschirm!

Door: Marieke van Mil

Blijf op de hoogte en volg Marieke

02 Juni 2013 | Duitsland, Rostock

Met zere voeten en natgeregend klim ik in mijn bed. De bus heeft ons veilig afgezet in het zonnige Rostock. Want tja, waar de zon wel schijnt zijn wij weggegaan en waar het regent gingen we heen. Het was een weekend van nat ondergoed en soppende schoenen, maar desalniettemin het 100% waard.

Vrijdagmiddag kwamen we na een reis van 418 kilometer aan in het hostel Mondpalast in Dresden. We hadden kort de tijd onze houten billen weer tot leven te brengen, een kamer uit te zoeken en ons op te frissen, want een klein uur later gingen we direct door naar het Hygienemuseum. En nee, daar waren we niet om te leren hoe we onszelf wassen moesten (al was dat misschien geen overbodige les geweest aan het puberzweet in de bus te ruiken). Het was een museum, die vanalles tentoonstelde van geboorte tot beweeglijkheid van mensen en dieren. We waren het met z'n allen eens, na het exclusieve videomateriaal van een geboorte te zien, nog maar even trouw aan de anticonceptie te blijven.
Zoals het een goede ERASMUS-student betaamd, was de avond natuurlijk gereserveerd voor stappen! Met een boombox zijn we door de straten getrokken (zo'n 40-50 studenten) om feest te bouwen. Ik zal de fijne details voor mezelf houden, maar kan nog navertellen dat het het meer dan geslaagd was.
Waar uitbrakken geen overbodige luxe zou zijn geweest, waren we zaterdagmorgen om acht uur alweer uit de veren om te ontbijten en een Altstadt-tour te doen. Zoals de Duitsers punktlich vertrekken, komen Italianen (en Marieke) te laat, dus we zijn de rest succesvol door de regen achterna gerend om ons ochtendhumeur te verbeteren. Al was de regen aanhoudend, de tour was SCHITTEREND. Zwart-witte gebouwen afgebrand door de Tweede Wereldoorlog en onlangs gerenoveerd karakteriseren de stad. Overal waar je keek, kon je de geschiedenis voelen. Daarop aansluitend hebben we een tour door de Semperoper, eveneens een gerenoveerd gebouw waar nog altijd opera's worden getoond, gemaakt. Een aanrader voor iedereen, die de stad nog wil bezoeken. Het gebouw is van binnen tot in de detail verzorgd. Het theater heeft een van de beste akoestiek in de wereld en is het alleen al waard te bezoeken voor de esthetiek.
Na een lange middagpauze hebben we dan ter afsluiting nog een Seilbahn gedaan. Dit is een kabelbaan, die ons bovenaan een berg bracht vanaf waar heel Dresden te zien was. Wunderschon!
Vandaag was de regen helaas te overheersend om de tocht door de bergen af te maken, maar we zijn nog op het Sandsteingebirge geweest voor we weer onze plek in de bus innamen om terug te rijden naar het zonnige Rostock.

Veel regen en veel vermoeidheid, maar een geweldige ervaring! Nu die uren slaap maar weer inhalen.

Liebe Grusse!

Mariek